menighet

tirsdag 5 november
onsdag 6 november
Birkeland Bedehus

Høring om vedtekter for navnet minnelund

Herefoss navnet minnelundBirkenes kirkelige fellesråd jobber med å etablere navnet minnelund på flere gravplasser. Ny paragraf i vedtektene er derfor på høring, med høringsfrist 5. november.

Planlagt paragraf i Forskrift om gravplassvedtekter, Birkenes kommune. Agder:

Navnet og unavnet minnelund.

Ved gravlegging i navnet minnelund påføres navn og data til avdøde på navneplate på felles minnesmerke fastsatt av gravplassmyndigheten. På navneplaten settes navn og datoer/årstall for fødsel og død på den gravlagte. Hver navneplate har plass til to navn med datoer/årstall. Det betales en avgift for gravlegging i navnet minnelund. Avgiften inkluderer utgifter til navneplate, bidrag til minnesmerke og tilhørende vedlikehold. Graver i navnet minnelund kan festes etter fredningstidens utløp på lik linje med andre graver på gravplassen. I navnet minnelund kan det festes en grav i tillegg når en grav tas i bruk, mot at det betales en festeavgift fra det tidspunkt første grav tas i bruk.

Ved gravlegging i unavnet minnelund er det ikke anledning til å sette navn og datoer/årstall for den avdøde på felles minnesmerke. Det betales ikke avgift for gravlegging i unavnet minnelund.

Det er ikke anledning til å opparbeide eget plantefelt for grav i minnelund. Det kan legges ned blomster og tennes gravlys på navnet minnelund, så lenge dette er innenfor gjeldende regler om brannvern, på sted anvist av gravplassmyndigheten. Gravplassmyndigheten har ansvar for stell av minnelunden.

Høringsuttale sendes skriftlig til e-post kirken@birkenes.kommune.no eller Birkenes kirkelige fellesråd, Postboks 115, 4760 Birkeland. Høringsuttalelser er offentlige dokumenter. Høringsfrist: 5. november 2024.

Navnet minnelund på Herefoss kirkegård er godkjent for etablering, og jobbes med å få på plass i løpet av høsten 2024 (se bildet). Navnet minnelund på Birkenes kirkegård og Vegusdal kirkegård ved Vegusdal kyrkje på Engesland jobbes det med å få etablert i løpet av 2025.

Gjeldende Forskrift om gravplassvedtekter, Birkenes kommune. Agder.

Publisert av: Helene Horverak den 30-09-2024